За рiк до пенсії харків’янина спробували знизити в посаді. Як діяти в подібних ситуаціях

Головна сторінка » Вразливі групи » За рiк до пенсії харків’янина спробували знизити в посаді. Як діяти в подібних ситуаціях

Харків’янин понад 30 років пропрацював на залізниці й керівництво не нарікало на його роботу, однак все ж  знайшло привід знизити йому зарплату за рік до пенсії. Залізничнику допомогла адвокатка, яка закінчила курс із захисту від дискримінації та злочинів на ґрунті ненависті.

Із дискримінацією на роботі може зіштовхнутися кожен та кожна. Наприклад, молодому фахівцеві знижують зарплату, пояснюючи це тим, що той ще «зелений і недосвідчений». А досвідченому фахівцеві зменшують заробіток, мотивуючи це тим, що той «у віці і вже втратив кваліфікацію». Все це – пряма дискримінація за віком. Якщо ви зіштовхнулися з такою проблемою, звертайтеся за допомогою до профспілок, до юристів, адвокатів, відстоюйте свої права. Як краще діяти в схожих ситуаціях, розповіла на прикладі виграної в суді справи адвокатка, старший партнер АО «Павлуненко та партнери» Ольга Чехова, яка закінчила навчальний курс «Захист потерпілих від дискримінації та злочинів на ґрунті ненависті»*.

За рiк до пенсії харків’янина спробували знизити в посаді.  Як діяти в подібних ситуаціях
фото: Facebook @uaukrailways

Утиск на роботі

Валерій понад 30 років пропрацював на Харківській вагонній ділянці філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця», з яких 18 років – на посаді начальника пасажирського поїзда. Наприкінці 2019-го, коли до пенсії залізничнику залишилося відпрацювати лише рік, його змусили проходити переатестацію. При цьому чоловікові натякнули, що простіше буде зайняти менш оплачувану посаду провідника.

«У відділі кадрів пояснили, що в 2016-му в Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників з’явилася вимога, відповідно до якої у начальника поїзда має бути вища освіта. Однак жодного разу в період з 2016-2018 рр. мені ніхто нічого про це не говорив. Всіх все влаштовувало», – зазначає співрозмовник Валерій.

Щоб здійснити атестацію начальників поїздів, у 2019-му році був виданий наказ начальника про створення атестаційної комісії. Валерію запропонували пройти тестування, повчитися на місці роботи, а потім ще і скласти іспит. Це при тому, що залізничник рік тому підтвердив свою кваліфікацію в Києві (там іспити проводяться раз на три роки – авт.). На додаток до цього був виданий наказ про відсторонення Валерія від поїздок, поки той не складе атестаційний іспит. Тим самим його залишили на ставці без жодних надбавок.

Правова допомога

Розуміючи, що екзаменатори не зацікавлені в його атестації, чоловік звернувся за підтримкою до адвокатки Ольги Чехової. Вона з’ясувала, що в положенні Укрзалізниці, на яке спиралися при прийнятті наказу про створення комісії, вимога про вищу освіту була прописана для кандидатів на посаду начальника пасажирського поїзда, а не для діючих співробітників. Також, згідно з цим документом, атестацію необхідно проходити безпосередньо в АТ «Українська залізниця», а не в її підрозділах. Щобільше, виробничий підрозділ Харківської вагонної ділянки не має ліцензії на навчання, і, відповідно, проводити будь-яких іспитів не може. Тобто з’явилася можливість оскаржити вище перелічені накази.
Адвокатка спробувала врегулювати питання з керівництвом дільниці у мирний спосіб, не доводячи справу до суду. Однак керівництво у відповідь на це лише видало ще один наказ, про притягнення Валерія до дисциплінарної відповідальності через торішню перевірку фінансовими ревізорами його рухомого складу. Тоді виявили відсутність касового апарату, при цьому гроші та квитанцію про реалізацію кондитерських виробів залізничник здав у касу.

За рiк до пенсії харків’янина спробували знизити в посаді.  Як діяти в подібних ситуаціях

Судове рішення

До суду адвокатка зі своїм клієнтом звернулася відразу з декількома позивними вимогами. Вони домагалися визнання незаконними і дискримінаційними:

  • Наказ Начальника Виробничого підрозділу про створення комісії.
  • Наказ Начальника Виробничого підрозділу про відсторонення від поїзної роботи начальника пасажирського поїзда.
  • Наказ начальника Виробничого підрозділу про внесення змін до наказу начальника Харківської вагонної дільниці.
  • Наказ про притягнення до дисциплінарної відповідальності начальника поїзда.

Під час процесу, крім необхідних документів, Ольга надала приклади схожих практик розгляду Верховним судом справ, які стосувалися прийняття медичними та навчальними установами незаконних внутрішніх положень для звільнення співробітників.
Фахівець зазначила, що в багатьох документах Валерій стояв відсторонено від інших співробітників, а наказ про створення комісії мав ознаки непрямої дискримінації за віком. Навіть у самій назві згаданого наказу були наявні формулювання, які на це вказували: «…працівників, які були прийняті на посаду до введення в дію ДКХП 66:2016, не мають відповідної освіти встановленої кваліфікаційними вимогами, але мають достатній практичний досвід та працюють на займаній посаді тривалий термін».

Однак суд задовольнив позовні вимоги лише частково.

За рiк до пенсії харків’янина спробували знизити в посаді.  Як діяти в подібних ситуаціях
Ольга Чехова

«Наказ про створення комісії від 16.12.2019 року не скасували. У поясненні до рішення написано, що це положення є внутрішньою господарською діяльністю підприємства, в яку суд не має право втручатися. При цьому інші накази про відсторонення і дисциплінарне стягнення визнали незаконними», – уточнює Ольга Чехова.

Попри хоч і часткове задоволення вимог залізничника, йому все ж вдалося відстояти свої права. Він досі обіймає посаду начальника поїзда. АТ «Укрзалізниця» за рішенням суду виплатило позивачу понесені ним витрати.

У майбутньому Ольга Чехова має намір добитися компенсації завданої клієнтові моральної шкоди. Водночас вона зазначає, що Валерій не єдиний залізничник, який звертався до неї за юридичною допомогою:

«Був співробітник Укрзалізниці з інвалідністю, якого намагалися витіснити з роботи, а також кілька провідниць, яких не зрозуміло за якими критеріями відмовлялися ставити на рейси або ставили на погані напрямки, де найменші добові. На жаль, у багатьох випадках люди опускають руки вже на початковому етапі, коли необхідно зібрати документи, що підтверджують їх слова… Багато хто внутрішньо розуміє, що вони праві, але чомусь бояться шукати правду. Хоча найчастіше досить відправити адвокатський запит на отримання інформації та копій документів, і керівництво підприємства саме скасовує свій незаконний наказ», – закликає Ольга не терпіти утиски й дискримінацію на роботі та не боятися відстоювати свої законні права.

* Примітка: навчальний курс «Захист потерпілих від дискримінації та злочинів на ґрунті ненависті» був реалізований Фундацією спільно з Центром «Соціальна дія», Адвокатським об’єднанням «ПРОВЕ»Регіональним центром прав людини за підтримки Програми «Права людини та правосуддя»  Міжнародного фонду «Відродження»