Із 7 по 11 січня у Новому Орлеані триває конференція Global Convening on Legal Empowerment and Technology. Саме тут Микола Сіома, директор Української фундації правової допомоги, презентував сім IT-рішень організації, які покликані полегшити доступ до правосуддя для громад.
Про українські технології у сфері права іноземним колегам розповідали також Ольга Гальченко, менеджер програмної ініціативи «Права людини і правосуддя» Міжнародного фонду “Відродження” та Євген Полтенко, виконавчий директор “Мережі правового розвитку”.
“Технічні рішення повинні бути можливістю, а не проблемою”
У перший день конференції учасники ділились власним досвідом щодо застосування технологій у сфері права. Далі разом обговорювали вирішення проблем та регіональних викликів, систему оцінки ефективності технорішень тощо.
— Для людей, які живуть у віддалених районах, технологія — це зв’язок із правосуддям. Технологія також забезпечує об’єктивність роботи суду та унеможливлює дискримінацію меншин, — зазначила на прес-конференції Еріка Тізлі Ліннік, представник U.S. Programs та Фонду відкритого суспільства.
Але все ж технологія не може повністю задовольнити потреби населення у сфері доступу до права, як зауважив на конференції Віктор Мунтяну, керівник Фонду Сороса в Молдові.
— Живе спілкування має вирішальне значення. Не дозволяйте ІТ-рішенням диктувати вам ваші правові проблеми, — зазначив він.
Микола Сіома розповів, що у перший день конференції учасники розмовляли не стільки про IT-рішення, скільки про підходи до їх реалізації.
— Дійшли згоди у тому, що технічні рішення повинні бути можливістю, а не проблемою для людей — вони повинні спростити доступ до сфери права для населення, зокрема малозахищених груп. Більшість проблем у імплементації технічних рішень пов’язані не власне з технологіями (вони прекрасно функціонують), а із людьми, які не готові їх впроваджувати, — розповів він про враження від першого дня конференції.
IT-рішення від Фундації
На другий день заходу, 8 січня, учасники у форматі World cafe презентували власні напрацювання, спрямовані на розширення прав та можливостей громадян. Тут компанію представникам з України склали спікери з Південній Африки, Монголії, Молдови, Великобританії та Австралії.
Микола Сіома презентував такі технічні рішення від Фундації:
-
-
-
- мобільний додаток для системи безоплатної правової допомоги;
- інформаційні термінали для поліції;
- інформаційні термінали, що сприятимуть ефективній взаємодії місцевої влади та громад;
- мобільний додаток “Безпечна громада”, що доповнюватиме функції інформаційних терміналів для громад;
- Простір Pro Bono, що об’єднує адвокатів, які готові надавати юридичну допомогу на умовах pro bono(тобто, безкоштовно), із представниками громадського сектору, які цієї допомоги потребують. Детальніше — тут: https://goo.gl/QV44VJ;
- кнопка Pro Bono у особистому кабінеті адвоката на сайті ЄРАУ, натиснувши яку, правник публічно заявляє про свою готовність надавати правову допомогу pro bono. Детальніше — тут: https://goo.gl/UioL8D
- CRM-система для університетських юридичних клінік, яка забезпечить облік консультацій, що здійснюються Мережею юридичних клінік України.
-
-
— Правові проблеми, які постають перед українським суспільством, дуже схожі на ті, з якими стикається світова спільнота. Приміром, існуючі способи отримання правової допомоги на Заході не до кінця ефективні і так само, як і українські, потребують технічних рішень. Але технологія сама по собі — не вирішення проблеми, а лише інструмент, який спрощує роботу із нею. Із цією думкою солідарні усі іноземні делегації, які присутні на конференції, — розповів Микола Сіома.