Тренінг «Консультування учасників АТО, військовослужбовців та їх родичів»

27.07.2015

У п’ятницю, представники громадськості, які надають правову та юридичну консультацію учасникам АТО та членам їх родин, мали можливість подивитись по-новому на аспекти надання такої допомоги, зокрема на психологічні тонкощі роботи з військовослужбовцями та членами їх родин.

Так, 24 липня Громадська приймальня Української фундації правової допомоги  за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та Української гельсінської спілки з прав людини організувала тренінг «Консультування учасників АТО, військовослужбовців та їх родичів».

Робота з людьми це діяльність, яка потребує максимального залучення у проблему, у той же час, часто постає дилема: «не перетягнути проблеми клієнта на себе». Робота з військовослужбовцями потребує від спеціаліста високих кваліфікаційних навиків, а також високу психологічну стійкість, тож знання з «безпеки» психологічної допомоги є основою для консультування клієнтів.

Усвідомлюючи важливість психологічної стабільності під час консультування учасників бойових дій, правозахисники, волонтери, представники громадських організацій, мережі Центрів правової інформації та консультації, Міжнародного фонду «Відродження» взяли участь у заході.

Головні питання які розглядались під час заходу: психологічні типи людини та методи роботи відповідно до типу, особливості очного та заочного консультування, безоціночне усвідомлене спостереження,  професійне вигорання: профілактика та методи подолання.

З цікавістю учасники отримали від тренера нові знання та навички «самозбереження» від перевтомлення на роботі, способи відстоювання професійних меж на роботі та ін.

Особливо цікавою частиною тренінгу було проходження психологічних тестів на самопізнання, адже для того, щоб надати кваліфіковану допомогу необхідно усвідомлювати себе і свої слабкі сторони, вміти долати психологічні бар’єри та відноситись без суджень, розуміти свою психологічну стійкість.

Також, учасники тренінгу розглянули особливості роботи з великими та малими групами. Зокрема, на прикладі проведення заходів з аудиторією військовослужбовців та членів їх родин. Тренер наголосила, що в роботі з великими групами необхідно бути готовим до того, що мотератор чи лектор може стати опонентом для групи, але тим не менш, необхідно займати нейтральну позицію та не нав’язувати своїх поглядів та бачень.

Робота з військовослужбовцями – це, свого роду, виклик для консультантів, волонтерів та спеціалістів, які надають правову допомогу, адже багато хто не готовий та не може сприйняти через систему ціннісних переконань факти, чути ті речі, про які розповідають військові, повертаючись із фронту. Це спричинює безліч труднощів для повноцінного консультування, адже консультант починає зореджуватись на тих аспектах, які не є важливими для надання повноцінної правової допомоги та замикається на почутому. Вміння своєчасно «взяти себе в руки», перестати «жаліти клієнта» — основа будь-якого виду допомоги для особливих груп населення. Тренер, для того, аби навчити учасників сприймати реальність війни розповіла про метод «Залишайтесь з фактом» для того, щоб учасники розуміли можливості збереження стабільного емоційного стану під час консультації та не переживали розповіді учасників АТО на собі.

Тренер також зосередила увагу учасників на явищі посттравматичного стресового синдрому, який виникає у військовослужбовців, які приймали участь у бойових діях. Учасники розглянули ознаки та методи роботи при «флешбеках», для того, щоб вміти відповідно реагувати на такі явища та адекватно сприймати емоційний стан клієнта.

Тож, завдяки отриманим знанням та навикам тепер правозахисники, які  брали участь у тренінгу мають змогу зберегти свій емоційний стан, усвідомлювати свою важливість у наданні правової допомоги, у той же час не переоцінювати свою важливість у житті клієнта та не намагатись вирішити усі його проблеми (адже таке явище часто трапляється у представників громадських організацій, які працюють з клієнтами). Такі знання є запорукою кваліфікованої та цільової допомоги, збереження власного психологічного здоров`я для спеціаліста та основою для запезбечення цільового підходу до вирішення проблеми клієнта.

Тренінг організовано Громадською приймальнею Української фундації правової допомоги за підтримки та сприяння Української Гельсінської спілки з прав людини, Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA), проекту “Права людини понад усе”, який впроваджується за фінансової підтримки Уряду Канади.

Фотогалерея